Tuesday, December 15, 2009

Hanwansiti Bab 9,10,11end

Bab Han&Wan09

Masa berlalu, dalam Vitara itu. Suasana agak tenang kecuali si kecil mula merengek. Si Wan yang duduk di sebelah Mak Usu Siti itu hanya membisu senyum sahaja tanpa berkata apa-apa seperti mana biasanya. Ibu saudara Siti memecahkan kebisuan. “Siti Nur Ain, Mak Usu nak tanya kau. Yang mana satu si Kamal Izhan dan mana si Kamal…”
“Sayalah… Kamal Izhan…”Kata Han memperkenalkan diri.

“Oh… dan inilah pula si Kamal Redzuan… yang duduk sebelah Mak Su ni.” Kata wanita itu lagi.
“Irwan… makcik.” Kata Wan cuba memperbetulkan.

Suasana terdiam lagi, masih dalam perjalanan. Siti pun tanya kepada ibu saudaranya, “Mak Usu nak shopping kat mana?” Tanya Siti sambil pandang belakang ke arah ibu saudaranya. Han di sebelah khusyuk memandu.

“Entahlah.. Manalah Mak Su tahu sangat KL ni. Kalau dekat Melaka tu.. Mahkota Parade biasalah Mak Su.”
“Okay… kalau macam tu.. kita cuba ke Pernas Sogo.” Kata Han.
“Bagus juga Han… tempat tu banyak pilihan.” Kata sokong Siti menyokong Han. Wan hanya jadi pemerhati sahaja.
“Ikut suka engkau oranglah…” Kata makcik Siti itu.

Masih dalam perjalanan, tiba-tiba si bayi kecil yang masih dipangku oleh Mak Usu Siti menangis merengek, sudah tidak tahu ibu saudara Siti hendak pujuk. Si Wan mencuba buat senyum-senyum kelakar untuk memujuk si kecil sambil sebut, “Baby… baby…” Bersama riak wajah dan tangan buat tanduk rusa. Memang bakatnya menghibur itu menjadi, maka ketawa pula si kecil itu.

Siti pandang belakang, dia masih teringatkan pernah sebelum ini si Han buat kelakar macam tu masa beli sayur untuk projek masak tempoh hari dulu. “Han… awak ingat tak... awak pernah buat lawak macam tu dengan sayur itu hari.”
“Mahu Han buat lagi…”
“Heeii... malulah Siti…” Guru senda gurau Siti dan Han membuatkan si Wan terhenti dari buat lawaknya dan si kecil lantas merengek lagi…

“Kenapalah si Fadli ni buat perangai pulak…” Rintih Mak Usu Siti.
“Dia nak Wan hiburkan kut…” Kata Han mencadangkan.
“Hah si Redzuan! Kamu pangkulah nak Mak Su ni… nampaknya dia suka benar dengan kamu…”
“Mak Su…yang belakang, Irwan… bukan Redzuanlah!” Siti cuba memperbetulkan salah faham ibu saudaranya.

“Tak payahlah makcik… saya tidak berapa pandai sangat layan baby kecik…” Kata Wan cuba mengelak.
“Cubalah…” Kata Mak Usu.
“Aha… cubalah Wan… manalah tahu awak boleh menjadi bakal ayah yang baik…” Kata pujuk Siti spontan. Wan terasa semacam aje dengar macam tu, biasanya awek sendiri akan kata macam tu…. Bukannya bakal kakak ipar pulak...

“Bagaimana kalau makcik bagi adik ni kepada Siti… dia kan perempuan…” Cadangan si Wan.
“Apa? Bagi kat Siti… adik kecik tak suka dengan Sitilah… terus terang Siti cakap…” Siti spontan mengakui.
“Betul tu… kamu tahu semalam.. adalah Mak Su tinggalkan kejap si Fadli dengan Siti kerana nak pergi ke kedai bawah flat tu, menangisnya dia memanjang-manjang… entah apa ilmu anak dara ni pakai tak tahu…” Kata tambah ibu saudara Siti mengusik Siti.

“Okaylah…saya cuba.” Akhirnya Wan mengalah. Seberapa ketika si kecil berada di pangkuan si Wan maka terhentilah dia daripada merengek itu. Apabila memangku baby kecik itu, Wan dapat rasakan satu naluri semulajadi. Wan teringatkan ayahnya masa dia kecil bukan main sayang kat dia. Dalam keasyikkan si Wan melayan baby kecik itu, Siti mencuri pandangan.

Mak Usu Siti mencelah, “Tengok serasi betul si Fadli dengan kamu… kata orang tua… kalau budak kecik macam Fadli ni serasi dengan orang bujang, alamak dia akan kawin cepat!...” Usik Mak Usu Siti menyebabkan si Wan merah padam dan ditertawakan.
“Dengar tu Wan… mungkin kamu akan kawin lebih dahulu daipada abang ni.” Kata usik abangnya yang Wan rasakan tidak akan menjadi kenyataan di waktu terdekat ini.

Masa berlalu, mereka semua sudah berada di perkarangan foyer kompleks Sogo itu. Si Wan masih mendukung baby. Han bertanya kepada Mak Usu, “Okay makcik… apa barang makcik nak cari ni…sebenarnya?”

“Itulah kan… barang-barang berkain untuk persiapan pengantin… langsir bilik pengantin… kain hias pelamin… apa-apa yang sesuailah…” Ayat jawapan Mak Usu Siti memeranjatkan Wan.
“Apa… pelamin kawin… siapa nak kawin?” Tanya kejut Wan di hatinya mengesyaki abangnya dan Siti Nur Ain itu, terkedu hati si Wan kerana sampai hati abangnya merahsiakan hal itu.
“Kakak saya yang paling tua...” Kata Siti menamatkan rasa suspense di hati Wan itu.

“Kalau macam tu, makcik…elok kita pergi ke Kamdar dan lain-lainnya di Jalan Tunku Abdul Rahman di depan sana.”Cadang si Han.
“Okay jumm…” Kata si Wan ikut je… secara automatik dia pula jadi penjaga baby pula.
“Eh… abang rasa elok kau orang berdua menjaga baby jalan-jalan kat di sini aje. Biar Han bawa makcik ke sana.” Kata Han memberi cadangan.
“Betul juga kata abang kamu ni… si Fadli ni tidak boleh sangat berjalan dekat dengan orang ramai dan tempat panas… suka benar dia menangis.” Kata Mak Usu Siti menyokong cadangan.
“Habis… Siti nak tolong Mak Su pilih kain jugak…”
“Tak payah kamu Ain… kakak kamu tu mahu semua purple, kan Mak Su ni tukang jahit paling terror di Kampung Teluk Rambai.” Kata makcik Siti mendukacitakan Siti.

Maka sepasang teruna-dara itu ditinggalkan bersama si kecil itu. Wan masih mendukung si kecil dengan pengalasnya sekali. Siti mahu mengambil giliran mendukung si kecil itu, “Wan, boleh awak berikan baby kepada saya.”
“Okay….” Wan tidak menolak lalu memberikan kepada Siti pula. Dalam pada itu beberapa makcik-makcik yang lalu-lalang memuji si baby itu comel. Semua orang ingat si Wan dan Siti merupakan pasangan muda yang ada anak kecil. Tetapi tidak berapa lama di tangan Siti, si kecil itu menangis meragam.

“Alah, baby ni menangis pulak…” Kata mengeluh Siti tidak boleh berbuat apa-apa apabila adik sepupunya itu tidak berapa serasi dengannya.
“Tak apalah Siti, biar saya yang pegang.” Kata si Wan, mereka bertukar lagi.
“Menyusahkan awak jer…”

“Tak apalah… mungkin saya ni seorang bakal ayah yang baik…” Kata Wan yang dalam maknanya. Mata Siti memandang tepat kepada Wan. Mereka berjalan lagi…
“Kita nak ke mana ni?” Tanya Siti.
“Mana-manalah, asal dapat bawa baby.” Kata Wan.

Mereka terus melangkah sambil-sambil menghiburkan si kecil. Kemudian mereka membawakan si kecil ke gedung permainan kanak-kanak di tingkat atas. Keasyikkan mereka menunjuk-nunjukkan si baby koleksi anak patung. Akhirnya Siti dan Wan berkongsi duit untuk membeli 3 anak patung besar untuk si Fadli.

Kemudian mereka berjalan dan sampai di satu mesin ambil gambar segera ‘Instant Photo Spot’ lalu mereka mencuba bergambar dengan baby dan anak-anak patung sekali. Terdapat 4 salinan foto yang kemudian dibahagikan diantara mereka, Siti ambil tiga dan satu diambil si Wan. Pasangan itu bergerak ke KFC berhampiran setelah penat membawa berjalan si kecil itu.

Malang tidak berbau, ketika sedang mereka makan di situ. Kawan-kawan pasukan ragbi sekolej dengan Wan ada berjalan beramai ke tempat itu juga. Si Wan sudah nampak mereka dari jauh jadi serba-salah, terkantul si Wan. Nanti banyaklah gosip keluar nanti. Siti menyedari lalu bertanya, “Kenapa ni, Wan?”

“Depan tu.. kawan satu U saya…” Unjuk Wan. Kawan-kawan sepasukan si Wan menghampiri.
“Saya takut susahkan awak pula…” Kata si Wan.
“Tak pa… awak jangan bimbangkan saya.” Kata tenang Siti.

Lantas dalam ramai-ramai, si Hisyam bersuara… “Ohhh… di sini ya kamu sembunyi Wan… kata nak balik jumpa abang… rupanya ada temu janji kat sini.”
“Ehh... siapa semua ni Wan?.. macam pernah Siti tengok…” Kata Siti berlakon buat-buat cerita.

“Semuanya ni kawan-kawan ragbi Kolej 9… perkenalkan kapten kita orang… Hisyam Badrulzaman- panggil Bad aje asal Perak, Rustam Affendi- orang Terengganu, Alias Hassan- orang Pahang, Talib Mat- orang Penang, Khairuddin Jomoi- orang Melaka dan akhir sekali Saiful Baharin- orang Setapak jer. Ni baru separuh aje…” Perkenal panjang si Wan.
“Siapa punya si kecil ni? Tak tahu pula kamu dah kawin Wan?” Tanya usik Saiful.
“Ini anak saudara saya.”Kata Siti mempertahankan Wan.
“Aduhai… anak saudara awek pun sanggup jaga sama-sama.” Kata sindir Talib.

“Please guys…cukuplah. Boleh tak kami berdua privacy di sini.” Kata Wan dengan macho meminta rakannya tidak menganggu. Siti jeling-jeling mata sahaja pandang kepada Wan bila Wan sebut itu.
“Okay, kami akan pergi.. tapi kau jangan lupa pulak balik kolej petang esok, kita masih ada training esok.” Kata ingat si Hisyam.
“Tinggal dulu... aduhai pasangan yang bercinta.” Usik Talib dan Saiful. Mereka pun berlalu pergi…

Wan dan Siti masih di restoran makan segera itu… mereka sudah menghabiskan hidangan mereka dan si kecil pula terlena tidur di pangkuan si Wan. Mereka keluar dari restoran itu. Dalam pada itu muncul si Han dengan ibu saudara Siti itu di kawasan berhampiran. Kelihatan si Han terpaksa memegang beberapa beg plastik besar berisi dengan barang tekstil itu. Wan dan Siti menghampiri. Melihatkan barang-barang yang banyak itu, sudah menjadi tanggungjawab di pihak lelaki untuk si Wan menolong abangnya. Maka Wan memberikan si kecil kepada Siti yang sedang lena tidur. Kini Siti pula yang membawa baby. Si Wan pun mengambilkan sedikit barangan yang dipegang oleh abangnya dan dia membawakan 3 anak patung hadiah itu.

Mak Usu Siti pula membebel pasal si Siti dan Wan yang sanggup membelikan hadiah anak patung untuk si kecil itu. “Kamu berdualah... apesal sangatlah dimanjakan sangat si Fadli ni… dengan membelikan anak-anak patung ni… Nasib ni kamu belum kawin lagi… kalau dah kawin nanti… kan satu rumah penuh anak patung.” Si Wan dan Siti saling berpandangan di antara mereka kerana tersipu-sipu malu terkena leteran.

Ketika balik tu, dalam vitara Han itu. Kali ini Wan dan Siti sama-sama duduk di belakang dengan Siti yang memangku si kecil masih kelenaan. Manakala Izhan dan Mak Usu Siti rancak berbual mesra tentang kunjungan membeli-belah mereka tadi. Siti asyik perhatikan si baby tengah tidur itu… dan kemudian matanya mencuri memandang orang sebelahnya. Ternyata yang di sebelahnya juga memandang Siti juga dikala itu…


Masa berlalu… Wan berada di kolejnya. Dia dan rakan-rakannya sedang tekun menghadapi tempoh peperiksaan akhir semester. Di petang-petang hari, mereka lepas tension training ragbi walaupun perlawanan pusingan Piala Kolej sudah tamat.
Dan akhirnya tibalah cuti semester yang panjang, Wan pun balik rumah dan tidak ke mana-mana. Dia hanya tahu rutin tidur dan melukis kartun-kartunnya yang belum siap. Wan tidak sesekali pergi ke pejabat abangnya kerana tidak mahu bertemu dengan Siti. Wan tidak mahu menjadi batu penghalang di antara abangnya dan Siti, lagipun Siti dah jadi semacam ketika insiden di Sogo dan majlis kenduri Salina tempoh hari.

Hari-hari terus berlalu begitu menyeksakan hati isi Wan… hatinya seakan merasai bahang kepanasan rasa cinta kepada teman wanita baru abangnya. Suka tidak suka, si Wan curi-curi melukiskan satu potret wajah Siti Nur Ain itu. Wan meniatkan untuk menjadikannya hadiah istimewa untuk Siti jika dia berikat secara rasmi abang Han suatu hari nanti. Sedang asyik Wan melakarkan potret itu, jam yang sudah 5.00 p.m. dan abangnya tiba-tiba balik awal. Gelabah si Wan fikir nak sembunyikan potret rahsia itu. Akhirnya sempat si Wan sembunyikan potret itu di bawah kerusi sofa dan Wan berpura-pura keasyikan tengok cerita Twister di saluran HBO.

Abangnya yang balik nampak begitu keletihan sekali, seraya dia duduk di kerusi sofa tamu itu, dia melemparkan satu kad besar di atas meja tamu. Han duduk dengan kepenatan dan Dia perasan satu kelainan kepada adiknya… dia tengok perhati jer kepada Wan. Wan rasa hairan. “Kenapa abang Han tengok Wan semacam jer?”
“Pelik betul abang tengok kamu hari ni…. Ke mana perginya teman setia kertas dan pen lakaran kartun kamu tu.” Usik Han.
“Saja… hari ni Wan cuti lukis kartun… kad apa pulak tu?” Tanya ingin tahu si Wan.

Mujurlah dia tidak kantul dengan abangnya dengan lukisan potret wajah Siti itu. Tidak tahulah apa tindakan abangnya jika pecah rahsia tu. Wan buat-buat baca kad yang dibawa pulang oleh si Han itu. “Itu kad jemputan perkahwinan anak perempuan Mr. Albert Tan, kenalan niaga Dato’ Basir tu…”
“Bila tu?” Tanya ringkas si Wan.
“Hari Sabtu depan…” Jawab ringkas Han sambil melelapkan matanya di kerusi sofa.


Masa berlalu, tibalah masanya di majlis rasmi perkahwinan anak perempuan sulung Mr.Albert Tan itu. Beliau merupakan salah seorang jutawan Cina Kristian terkemuka di tanahair. Majlis berlangsung di villa mewah milik keluarga Tan yang terkenal itu siap ada mempunyai dewan tarian ballroom yang besar. Begitu ramai jemputan khas yang berpakaian rasmi hitam putih. Si Wan kelihatan berada di tengah-tengah gerombolan jemputan hanya sendirian. Dia begitu kacak dan kemas dengan pakaian kot sama seperti tetamu lelaki yang lain. Di tangannya memegang gelas berisi air punch oren. Dapat si Wan lihat dari jauh, Mr.Albert dan isterinya sedang menyambut ketibaan Dato’ Basir sekeluarga. Kelihatan juga akak Fikanya yang keseorangan tiada pasangan.

Mr.Albert mengalu-alukan kedatangan Dato’ Basir, “Selamat datang, kawan baik kita- Dato’ Basir.”
“Tahniah atas perkahwinan Jessica, Mr.Albert.” Balas kata Dato’ Basir yang merupakan boss besar di Syarikat Multi Raya Berhad.
“Thank you… thank you… Silalah Dato’ sekeluarga ke sana… anak buah Dato’- Mr.Han Akmal dan little brothernya sudah ada di sana.”
“Ooo… mereka sudah sampai ya… kami pergi sana sekarang.”

Wan dapat lihat dari jauh Dato’ Basir, isterinya, dua anak perempuan remaja dan Syafika sedang datang menghampiri. Kemudian pandangannya beralih kepada Han yang sedang menari berdua dengan Siti Nur di ruang ballroom beramai dengan irama lagu rancak. Namun si Han nampak berhenti bila menyedari boss besarnya datang menghampiri mereka. Han menarik tangan Siti untuk pergi menghampiri ke tempat Dato’ Basir berada dengan familinya.

Dari kejauhan itu, Wan dapat lihat abangnya berjabat tangan mesra dan Han memperkenalkan Siti kepada Dato’ Basir sekeluarga. Fika nampaknya buat biasa aje. Kemudian Wan sedari abangnya memanggilnya dengan isyarat tangan. Maka terpaksalah Wan pergi ke sana.

“Dato’ Basir, ini adik saya…” Perkenalkan si Han.
“Saya Kamal Irwan… saya berbesar hati kerana dapat bertemu dengan Dato’ sekeluarga….” Sambil si Wan bersalam dengan Dato’ Basir dan isterinya.
“Wahh.. adiknya sama kacak dengan abangnya, tak berminat jadi model ke?” Puji Datin Maria, isteri Dato’ Basir.
“Saya masih belajar lagi…” Pengakuan si Wan segan.
“Nanti Wan Akmal… kamu habis graduate, Dato’ ingat boleh ambil kamu sebagai imej korporat baru Syarikat Multi-Raya…” Tambah Dato’ Basir.
“Habis, abang Han saya nak letak mana?” Hairan si Wan.
“Abang kamu boleh jadi tukang pacak lembing jer.. dalam ‘ad’ itu…”
“Sampai hati Dato’, saya kena turun pangkat ke?…” Kata kesian Han. Kesemua mereka tertawa kecuali Syafika tersenyum paksa.

Masa berlalu, si Wan dapat perhatikan dewan tari masih berkumandang dengan muzik lagu klasik. Tersenyum sendiri si Wan bila perhatikan gelagat Dato’ Basir menari bersama isterinya. Walaupun sudah berusia tetapi mereka tetap romantik. Begitu juga Mr.Albert bersama isterinya Puan Angela. Kemudian Wan memandang ke arah pasangan abangnya Han dan Siti.

Dalam pada itu pandangan Siti melihat tepat ke arah Wan menyebabkan Wan mengalih pandangan kepada pasangan pengantin baru yang juga menari sama di tengah ballroom itu.

Wan kemudian pergi ke tempat air punch disediakan untuk menambah semula isian gelasnya. Kebetulan di sana, akak Syafikanya ada sedang juga mengambil air punch buah itu. Wan minta bantuan akaknya ambilkan,
“Kak, satu untuk Wan.”
“Okay…” Sambil si Fika tolong cedukkan air punch.

Kemudian mereka bersama berada di tepian ballroom melihat orang menari. “Bagaimana dengan akak sekarang?” Cuba tanya Wan.
“Well… apa komen kamu tentang akak?” Tanya si Fika dalam kecewa.
“Kakak cantik, masih macam dulu.” Kata puji Wan.
“Cantik? Kakak ni cantik ke?… Tapi kenapa kakak telah gagal untuk menjadi kakak ipar kamu, Wan.” Fika bersedih.
“Akak Fika sudahlah… jumm kita menari bersama.” Ajak Wan.

Fika berasa terharu dengan ajakan si Wan tanpa diduga itu, setelah mereka meletakkan gelas air di meja hidang. Mereka pun turut menari. Rentak-rentak muzik bertukar rancak maka semakin cepat pergerakan tarian mereka. Sambil itu, Fika dan si Wan berbual sambil menari itu. “Wan, kamu ingat tak masa kamu demam teruk dulu yang akak jaga kamu tu?”
“Ya… saya masih ingat.”

“Kamu tahu kan,Wan. Akak tidak pernah ada adik-beradik lelaki… ketika itulah baru dapat akak rasai bagaimana mempunyai seorang adik lelaki untuk dimanja, untuk dijaga…” Akui Fika.
“Wan pun rasa begitu juga… ada seorang kakak… tak adalah asyik-asyik tenung muka abang Han aja…” Wan cuba kelakar.

Syafika tersenyum sedikit. Dalam pada itu pergerakan mereka bertembung dengan pasangan Dato’ Basir, pasangan Mr.Albert dan akhirnya si Han dan Siti. Tanpa disangka, si Han menyatakan hasrat untuk bertukar pasangan tari.
“Wan… jumm tukar pasangan tari?” Cadang si Han.
“Tak payahlah Wan…” Kata Fika seolah merajuk besar.
“Abang Han, akak tak nak….” Si Wan serba-salah.

“Abang ada hal penting nak bincang dengan akak kamu tu…” Kata Han sambil henti menari dengan Siti. Siti tidak kisah dan mengerti bila Han sebut hal penting. Maka itu si Wan pun terpaksa melepaskan Kak Fikanya daripada menari bersama. Maka suka tidak suka, Fika terpaksa terima teman ganti tari iaitu si Han pula.

Manakala, Wan dan Siti terpaksalah menjadi pasangan tari bersama. Sudah terlambat untuk menarik diri kerana mereka berada dalam gerombolan ramai menari sedang membuat formasi rasmi. Mereka hanya diam menari ikut rentak muzik namun kedua pasang mata mereka saling bertentang. Si Wan memulakan perbualan, “Siti, awak nampak pro je menari tarian klasik ni.”
“Alah… awak pun apa kurangnya, Encik Wan Akmal?”

“Awak tak payah nak puji saya… abang telah seminggu ajar saya… tengoklah teruknya step saya ni….” Kata Wan merendah diri aje.
“Awak okay jer saya tengok… tapi awak nampak lebik kacak dan tampan tanpa pakaian biasa awak tu.” Kata puji melebih Siti.
“Terima kasih ajerlah… tapi awak pula bagaimana tahu menari ni?” Tetapi belum sempat Siti nak bercerita, muzik bertukar menjadi perlahan maka terpaksalah mereka menari lebih romantik lagi. Dalam pada itu, dapat si Wan lihat dari jauh. Han dan Fika sedang bermesyuarat kencang sambil menari tu.

Siti menyambung cerita, “Sebenarnya, saya selalu jugalah belajar menari semasa kat kampung dahulu.”
“Apa… kat kampung?” Hairan si Wan.
“Macam ni… kat kampung Siti, pada malam hari kenduri besar. Kami akan menjemput para penari dan pemuzik dari Kampung Portugis untuk mengadakan persembahan. Selepas persembahan kebudayaan mereka, mereka akan mainkan muzik seperti ini, dan pasangan anak muda remaja akan menari bersama. Dari situlah saya belajar…” Dengan mata mereka bertentang tepat dalam alunan lagu romantik itu.
“Wau… tentu hebat semua orang di kampung awak… semuanya tahu menari.” Puji si Wan.
“Terima kasih…” Jawab Siti atas puji Wan itu.

Namun keasyikan mereka tergugat dengan peristiwa Syafika bertengkar dengan Han, lalu si Fika meninggalkan majlis. Wan terkejut, lalu dia berhenti langkah tarinya. “Maafkan saya, Siti.” Lalu Wan berhenti dan meninggalkan Siti. Si Han sempat menegur adiknya, “Wan, kau nak ke mana pulak?”
“Saya nak hantar akak Fika pulang…” Itulah kata tegas Wan.

Si Han tahu si Wan memihak kepada kakak angkatnya itu. Ketika mereka menari bersama tadi, antara lain si Han memberitahu Fika yang si Wan akan mendapat kakak ipar dalam masa terdekat ini. Sebab itulah Fika benggang habis dengan si Han.

Di luar villa besar itu, dapat si Wan temui Fika menangis seorang berdekatan medan parkir itu. Wan menghampiri, “Akak… nak saya temankan?” Kata Wan bersimpati.

“Ya, Wan…” Sambil si Fika peluk rapat si Wan. Wan segan betul apabila kena peluk itu. Tapi terpaksalah dibiarkan kerana mungkin dapat sedikit sebanyak mengurangkan tekanan perasaan sedih di hati Fika itu. Sambil teresak-esak menangis, Fika memberitahu si Wan, “Abang kamu cakap... dia dah nak mengakhiri zaman bujangnya. Dan kamu akan mempunyai kakak ipar dalam masa terdekat ini.”
“Abang tidak patut buat begitu kepada akak!” Marah si Wan.
“Jangan begitu Wan… abang kamu berhak…” Kata sedih akaknya.


Masa berlalu, si Wan sudah memulakan semester barunya di kolej. Tetapi pada minggu ketiga sesi akademik, ketika si Wan bertanya khabar abangnya. Si Han menyuruhnya balik ke rumah pada hari Khamis ini kerana mereka akan menghadiri satu majlis kenduri kahwin di rumah orang tua Siti di Melaka. Mujurlah kelas si Wan pada hari Jumaat dan Khamis boleh diabaikan.

Wan begitu bersungguh untuk menepati janjinya, maka sampailah Wan di rumah apartmen mereka. Betapa kecewanya si Wan apabila mendapati abangnya tidak sedikit pun membuat persiapan untuk bertolak. Sepatutnya mereka bertolak pada hari petang. “Kenapa, abang tidak bersiap pun?” Tanya hairan si Wan.
“Abang tidak boleh pergilah...” Kata umum si Han.
“Apa lagi alasan abang untuk kali ni?” Wan pula yang naik geram dengan sikap abangnya.
“Abang mesti pergi ke Australia untuk mengikuti rombongan perniagaan Mr.Albert dan Dato’ Basir seminggu di sana.” Kata si Han menggunakan nama bossnya itu pula.
“Abang tidak boleh ke... berkorban sedikit untuk kali ini… tak payahlah abang ke Australia tu.”
“Abang tidak boleh lepaskan peluang keemasan ini…” Dalih si Han.

“Wan dah malas nak ungkit tentang sikap abang tu… tapi Wan tidak akan kecewakan Siti Nur Ain!” Wan buat keputusan.
Wan menjadi betul-betul sakit hati dengan ketidaktentuan hati abangnya itu berkasih. Lebih pentingkan agenda diri sendiri daripada menjaga hati makwe sendiri. “Kamulah tolong pergi hantar Siti balik kampung di Melaka tu… ni kunci vitara tu, biar abang yang guna kancil tu…” Sambil si Han mencampakkan aje kunci kereta itu kepada Wan.

“Abang Han, ini adalah kali terakhir Wan bersabar dengan sikap abangnya… Jika abang ulangi lagi sikap ini, abang akan kehilangan adik kesayangan abang ni buat selama-lamanya…” Si Wan memberi amaran keras kepada abangnya. Han cuma terdiam membisu. Lantas si Wan beredar pergi dengan sehelai sepinggang itu. Mungkin si Wan tidak berfikir panjang gara-gara amarahnya teramat dengan perangai bingung abangnya.

Kemudian dapat si Han perhatikan dari balkoni rumahnya akan kereta vitaranya meluncur laju. Wajah selamba si Han bertukar menjadi ceria seamat. Dia jeritkan, “Yess!! Adik aku dah marah!!” Kemudian si Han menelefon seseorang, “Hello Dato’ Basir… ini Han yang telefon ni… bagaimana dengan rancangan Dato’ nak main golf di Pangkor tu dengan Mr.Albert?”…

Si Wan kemudiannya seorang diri berada di satu taman rekreasi tasik untuk menenangkan rasa geramnya itu. Masa berlalu dan kini Wan memandu vitara itu dengan Siti berada di sebelahnya. Siti kelihatan sedih dengan mata merah, teresak-esak menangis dengan linangan airmata. Ternyata hasrat Siti untuk memperkenalkan bossnya-Izhan kepada keluarganya tidak menjadi. Siti berharap agar dapat mendengar penilaian ibunya tentang bakal suaminya. Siti yang begitu beriya-iya nak pulang kampung kini hiba sekali. Wan menyapa… “Saya minta maaf bagi pihak abang saya…”
“Tak apalah… saya mengerti tugas dia…” Kata Siti walau pun dia begitu terluka, dia menyapu air mata lagi.

“Siti, dengan ketiadaan abang Han… saya cuma nak hantarkan awak balik kampung jer… lepas tu saya nak pulang KL.”
“ Eh pulak macam tu… tolonglah stay sampai hari Ahad ni…
“Tapi bukannya… saya yang menjadi bakal…”
“Siti tau... tapi tolonglah Wan jangan hampakan permintaan Siti ni. Sekurang-kurangnya dapatlah keluarga Siti tu kenal dengan Kamal Irwan… kalau tidak dengan Kamal Izhan.” Kata penuh harapan Siti itu. Wan cuma terdiam dan Siti masih kemerahan matanya.

Kenderaan itu sampailah di Bandar Melaka, dan kemudian kelihatan sepasang teruna-dara itu pergi ke kompleks membeli-belah untuk membelikan beberapa helai pakaian untuk dipakai oleh si Wan buat beberapa hari. Semuanya Siti yang pilihkan, Wan ikut aje pendapat si dara itu. Lengkap dibelikan satu beg untuk isi pakaian bagi mengelak tragedi itu diketahui oleh keluarga Siti. Dan mereka menyambung perjalanan ke kampung Siti.

Dalam perjalanan itu, si Wan sekali sekala melihat sebelahnya di mana tekunnya si Siti mengemas-ngemaskan pakaian yang dibeli mereka itu dengan membuang tanda harga dan melipatkannya ke dalam beg, yang semuanya baru di beli. Melihatkan keasyikkan Siti itu, Wan terasa dapat mengubati sedikit hati gundah Siti itu.

Akhirnya, kereta pacuan empat roda itu berhenti di depan keluarga rumah Siti yang terletak berhampiran dengan kawasan pantai. Suasana hampir senja semasa mereka sampai itu. Tapi suasana halaman rumah adalah meriah dengan lampu warna-warni khemah besar sudah dipasang dan anak-anak kecil berlari-larian. Siti dan Wan keluar dari vitara itu lantas dikerumumi sanak-saudaranya yang kecil meraikan kepulangan Siti itu. Kemudian muncul ibu, ayah, adik-adik, kakak- kakak dan abang-abang Siti. Kecut perut si Wan dibuatkan.

“Balik pun kamu, Siti. Kata nak bawa dua orang istimewa kat KL tu… inikah dianya?” Tanya ibunya.
“Ini Kamal Irwan….” Siti cuba perkenalkan tapi dipintas cakap oleh ayahnya. Wan bersalam dengan ibu Siti.
“Habis yang seorang lagi mana?” Tanya ayahnya. Siti dan Wan terpinga-pinga terkelu nak beritahu.

“Maaf pakcik, yang seorang lagi tu adalah abang saya. Dia tak dapat datang kerana ada urusan penting di Australia.”
“Eh, jauhnya pergi… sayang betul tak dapat datang sini…” Kata ibu Siti tidak mengetahui yang tak dapat datang itu adalah si dia calon Siti.
“Jum kita naik ke atas…” Ayah Siti mempelawakan. Kemudian mereka semua di ruang tamu rumah kayu besar itu.

end hanwan 09



Han&Wan10

Di ruang tamu itu, si Wan diperkenalkan oleh Siti akan adik-beradiknya. Siti mempunyai 3 kakak iaitu Siti Norina yang akan berkahwin, Siti Rohani, Siti Zurina dan 2 abang iaitu Ahmad Zainal, Ahmad Farouk serta 2 adik perempuan iaitu Siti Nur Faezah, Siti Zaleha, Siti Asiah dan dua adik lelaki iaitu Ahmad Nordin dan Ahmad Zulkifli. Kagumnya si Wan kerana dapat kenal keluarga Siti yang besar itu. Berbanding dengan keluarganya yang hanya tinggal dua beradik sahaja. Kemudian adik-beradik Siti pun bersurai.

Kemudian Wan diajak Siti pergi ke meja tepi ruang tamu yang mempamerkan gambar-gambar famili Siti yang diletakkan dalam bingkai-bingkai kecil. Turut ada di situ adalah gambar kenangan Wan dan Siti dengan si kecil Fadli di Sogo tempoh hari. “Eh gambar kita itu hari…” Kata Wan terkejut. Siti dan Wan berpandangan kerana merekalah dianggap pasangan bercinta di mata keluarga mereka.

Kemudian muncul Mak Usu Siti dengan anak kecilnya yang sudah boleh berjalan sendiri. Si kecil itu pandai-pandai aje pergi berjalan menuju ke arah Siti dan Wan. Siti memberikan ciuman sayang kepada si kecil. Manakala si Wan merangkul dan mendukung si kecil dan bawa berjalan di sekitar luar rumah. Tersenyum simpul ibu saudara Siti itu apabila melihat kelibat anak teruna dari KL itu. Sempat juga Mak Usu Siti bertanya, “Kau ni Nur Ain… yang mana satu kamu nak pilih… yang ni ke… yang seorang lagi?”
“Entahlah Mak Usu, Nur Ain pun tak tahu….”
“Nur Ain kena buat keputusan… tapi kedua-duanya Mak Usu suka…” Kata ibu saudaranya.

Mujurlah ibu saudara Siti itu sporting aje. Dari kejauhan Siti perhatikan gelagat Wan yang mendukung si kecil dan melayan keletah si Fadli. Kini Wan sahajalah calon di mata Siti sekeluarga. Malamnya, Wan menumpang di bilik abang Siti yang tertua bernama Ahmad Zainal.

Keesokkannya, majlis kenduri pun berlangsung. Wan cuma menjadi pembantu di tempat orang memasak lauk gulai untuk kenduri dan mengangkutkan pinggan-pinggan dan baldi-baldi berisi air ke tempat makcik-makcik membasuh. Manakala Siti pula berada dekat ibu dan kakaknya yang lain menghidangkan lauk ke dalam bekasnya. Siti tersenyum geli hati melihat Wan yang basah pakaiannya gara-gara dalam tugas membantu itu. Wan yang nampak Siti pula memberikan senyuman charming manisnya.

Pada petangnya, ramailah kawan-kawan sekolah perempuan si Siti sampai ke majlis. Maka terpaksalah Siti perkenalkan mereka si dia yang rajin membantu. Kawan-kawan Siti bukan main suka lagi apabila Siti yang merupakan pelajar perempuan paling popular kat sekolah dahulu baru ada si dia istimewa siap balik kampung di bawa jumpa dengan famili lagi.

Menjelang lewat petang, kenduri sudah berakhir. Wan dan Siti berjalan bersama-sama di sepanjang tepian pantai dekat rumah Siti itu. Pantai berangin bersepoi-sepoi. Meliut-liut rambut panjang Siti dibelai angin dan kadang-kala menutupi wajahnya. Si Wan pula berjalan jauh berjarak dari Siti, dia memilih untuk berjalan di bahagian pantai yang lebih rendah tetapi berlumpur. Setelah lama Wan buat begitu, Siti cuba menegur, “Wan sudahlah.. berjalan di tempat yang becak tu…”
“Alah… lumpur je… bukannya kotor… kat kampung saya tak ada pantai… sungai adalah….”
“Wan, awak tak kisah ke…menolong kerja di majlis kenduri tadi… tak adalah glamour sangat.”
“Eh, saya tak kisah… siapalah diri saya ni… saya pun memang suka buat kerja low-profile aje.” Kata merendah diri si Wan.
“Tak apalah kalau macam tu… saya cuma takut awak rasa kecik hati jer…”

Mereka terdiam seketika dan terus berjalan lagi. Wan memecah kesunyian, “Abang Han tidak sepatutnya buat begini kepada awak…”
“Pasti Han mempunyai sebab… jika tidak tentu dia buat kerja low-profile, macam awak juga…” Kata Siti cuba buat lawak. Kedua hanya mampu tersenyum saja.
“Awak tahu… sejak abang saya mula bekerja di bandar, dia memang amat jarang balik kampung kami lagi. Kecualilah ketika menjelang raya tapi tak pernah ketika diwaktu lain… seolah-olah dia berdendam dengan semua famili yang ada di sana. Cuma pernah sekali saja… masa dia menjemput saya untuk tinggal bersama dia di bandar selepas abang Han dapat kerja tetap di Multi Raya.” Cerita panjang si Wan.
“Percayalah Wan… abang awak seorang yang baik…”

“Apa… seorang yang baik? Baik macam mana kalau tidak sudah tidak hiraukan Mak Ngah, Pak Long dan kini pada awak?” Kata Wan penuh perasaan tidak puas hati dengan sikap abangnya itu. Mereka terus berjalan.


Manakala bertempat di KL di Wisma Multi-Raya itu. Si Han bertembung dengan Fika dan Han mengunjukkan sejambak bunga ros putih 24 kuntum. Fika terkejut dan membuat pengertian tersendiri dengan jambakan bunga itu, “Ohh, awak mahu saya surrender ya… ingat, saya belum kalah lagi tau.” Kata Fika dengan kecil hati.
“Saya tak ada cakap pun… Saya nak pujuk awak ni.” Kata Han.
“Lelaki tak guna!” Kata Fika dengan penuh kebencian dan Fika bergegas ke pejabatnya.
“Fika!!!…” Jerit Han cuba memanggil Fika yang sudah remuk hati merajuk.

Fika sudah berada di pejabatnya sedang menangis tersedu-sedan di mejanya. Kelihatan di mejanya hanya tinggal gambar si Wan dan sudah tiada gambar kecil si Han. Kemudian bunyi ketukan tiga kali di pintu namun Fika tidak memperdulikannya langsung. Si Han kemudian masuk tanpa dijemput, “Fika, jangan buat Han macam ni…” Kata si Han merayu simpati cukup menghairankan Fika namun Fika tidak langsung memberikan Han peluang menagih simpati.
“Engkau lagi?…. Keluar! Aku tak mahu tengok muka kau lagi Mr. Han Akmal!!” Jerit halau Fika.
“Syafika… dengar sini… awak kena dengar penjelasan saya dulu…” Cuba pujuk si Han lagi.
“Sudah… sudah… I tidak mahu mendengar apa-apa alasan lagi dari u… kalau u nak kawin dengan staff baru u tu, go a head lah… I tak ada sebarang halangan!”
“Siapa kata saya nak kawin dengan dia??” Tanya pula si Han yang mengejutkan dan mengelirukan si Fika.

“A what?? Berikan seribu sebab mengapa awak berkata macam tu, Mr. Han Akmal?”
“Okay, kalau u nak tahu… sebab-musabab yang terakhir I nak beritahu u adalah… Cik Siti Nur Ain itu bakal menjadi adik ipar I tau.” Kata penjelasan tidak logik si Han. Di pemikiran Fika sepantas kilat mengimbas peristiwa di kedai buku tempoh hari, majlis makan malam, peristiwa di majlis perkahwinan anak Mr. Albert Tan dan juga beberapa adegan romantik si Han bersama Siti Nur Ain di sekitar syarikat Multi-Raya.

“Nonsense….!” Keluh si Fika.
“Dan… yang menjadi bakal kakak ipar si Wan… tentulah awak.” Kata selamba si Han sambil menghulurkan sekali lagi jambangan bunga ros putih itu.


Manakala berlokasi di tepian pantai di negeri Melaka Darul Takzim itu, sepasang teruna-dara yang telah lama berjalan sedang duduk bersama begitu hampir di antara satu sama lain di bawah satu pokok besar yang dah tua. Kedua mereka mendongak perhatikan pokok tua yang batangnya amat besar itu. Siti menjelaskan sedikit cerita tentang pokok itu, “Awak tahu… orang tua kampung Siti kata… pokok ini sudah ada ketika Belanda berperang dengan Portugis dengan bantuan Kerajaan Johor pada pertengahan abad ke-17 dulu.”

“Waauuu… kalau macam tu, dah hampir 4 kurun dia berdiri di sini ya?” Wan duduk begitu dekat dengan Siti.
“Dan ada lagi cerita menarik pasal pokok ni…”
“Apa dia tu?”
“Dekat sini, awak tahu tak dulu suka sangat orang-orang muda berdating kat sini. Masa tu Siti pun masih budak-budak lagi, kalau datang kat sini mesti serempak dengan mereka…”
“Apa yang awak buat kat sini masa tu?”
“Tentulah Siti dengan akak-akak Siti duk buat kerja mengendap mereka… walaupun Siti ni budak perempuan.” Mereka sama-sama tertawa.

Kemudian mereka sama-sama terdiam dan mengalih pandangan ke arah pantai di mana ramai budak-budak lelaki main-main air laut. Budak-budak itu juga merupakan budak-budak kampung Siti yang berseronok selepas menghadiri kenduri di rumah Siti tadi juga. Si Wan mendongak-dongak kembali melihat pokok besar dan tinggi itu disamping Siti memerhatikannya. Siti pergi duduk bersandar di perdu pohon besar itu.

Kemudian si Wan memandang kepada Siti dan dia menggerakkan dirinya duduk lebih hampir kepada Siti. Kini kedua- duanya duduk begitu hampir dan bertentangan. Sambil itu Wan menghulurkan tangan kanannya dan Siti menyambut dengan kedua tangannya berkata, “Siti…”
“Ya, kenapa?” Tidak ada perkataan yang dapat menerangkan perlakuan kedua mereka ketika ini.
“Wan ingat… tak manis kalau Wan terus berada di rumah keluarga Siti lama-lama… terlalu banyak salah faham dan pembohongan yang telah kita lakukan…”
“Awak… janganlah pergi lagi…” Pujuk Siti.

Wan kemudian mengalih pandangan dan melepaskan tangannya dari dipegang oleh Siti. Wan menjarakkan dirinya dari Siti tetapi duduk bersandar juga di pangkal pokok sama seperti Siti. Kedua mereka dapat perhatikan permandangan pantai dan laut nun jauh di hadapan. Mereka terus bercakap, “Siti…rasa-rasanya kita pernah berjumpa sebelum ni… sebelum-sebelum awak jumpa dengan abang Han lagi.”
“Iya ke?”
“Betul… Wan tak tipu.”
“Dekat mana ya? Siti tak perasanlah…”
“Pernah… pernah Wan tengok Siti dan kemudian melukiskan gambar potret awak kat satu kertas…” Cerita si Wan.
“Habis mana bahan bukti tu?”
“Rasa-rasanya dah hilanglah…” Jawab Wan dengan senyum manisnya.
“Awak tipu sayalah ni…” Kata Siti kecewa sambil cubit hidung Wan tanda geram. Mereka tertawa riang bersama.

Kemudian tiba-tiba berlarian 3 orang budak lelaki ke arah Wan dan Siti yang sedang bermesra itu. Wan mengeluh, “Alah, ada pasukan mengendap datang…” Kata lucu Wan bila nampak 3 budak itu.
“Janganlah… time Siti pun kena kacau juga.” Kata gurau Siti bila merujuk tempat rahsia untuk bertemu pasangan teruna-dara sejak zaman-berzaman itu. Namun ketiga budak berlari itu nampak cemas semacam, “Eh… kenapa mereka nampak cemas aje.” Kata Wan.
“Apa yang dah berlaku?” Hairan Siti. Mereka bertiga pun sampai di tempat Wan dan Siti itu.

“Kenapa ni dik?” Tanya Siti kepada budak-budak itu.
“Kak Siti, kak Siti… anak Pak Lang Samad tengah lemas kat depan sana.” Beritahu si budak paling besar berusia 6 tahun sahaja.
“Apa lemas?” Kejut si Siti. Manakala si Wan tidak berleka lagi terus berlari menuju ke tempat bermain air budak-budak itu tadi yang sudah lengang. Terdapat seorang budak gemuk tengah terkapai-kapai kelemasan di tengah laut sana.

Siti bertanya kepada budak-budak itu lagi, “Chat, kenapa boleh jadi macam tu?”
“Tadi budak-budak yang besar berlumba renang pergi ke tengah laut tapi si gemuk tu tak balik-balik. Cuma dapat tengok tangan dia aje terkapai-kapai…” Terang budak itu dengan pelatnya sekali.

Si Wan terus berlari menjunam ke laut tanpa berfikit panjang lagi, nasib baik dia cuma berbaju t-shirt dan berseluar biasa sahaja. Semua budak-budak lain berada di pinggir air menyaksikan kejadian itu. Kelihatan ramai juga orang kampung pergi berlari pergi menengok di tempat kejadian. Tetapi Siti teringatkan sesuatu lalu dia lari pulang ke rumahnya. Bila sampai di rumahnya, keluarganya semua nak pergi ke tempat kejadian juga. Siti pergi mengambilkan dua tuala besar kemudian dia ke tempat itu semula.

Bila sampai di sana, satu kampungnya telah berkumpul untuk melihat si Wan sedang membuat bantuan pernafasan kepada si mangsa yang tidak sedarkan diri. Si mangsa bernasib baik kerana berjaya dipulihkan, budak itu terbatuk-batuk dan bergerak semula. Semua penduduk bertepuk tangan dan mengucapkan tahniah kepada si Wan yang berjaya menyelamatkan. Budak itu kemudian diangkat oleh ayah dan keluarganya untuk dibawa pulang. Semua penduduk mengikut mengiringi meninggalkan sang hero. Tetapi masih ada satu orang yang masih setia iaitu Siti.

Siti menghampiri si Wan dan mengunjukkan kain tuala yang dibawanya. Semasa berdepan itu, dapat Siti perhatikan baju t-shirt yang basah itu menampakkan ketul-ketul otot di dada dan abdomen si Wan. Dan Wan hanya membiarkan Siti memerhatikan.


Masa berlalu, hari sudah senja merah di depan rumah Siti. Wan dan Siti sedang duduk bersama di batang kelapa yang rebah ditebang. Badan dan rambut Wan masih basah lagi dan Wan terbatuk-batuk kecil, Siti nampak cemas aje bila lihat si Wan kebatukan sambil dia setia di sisi tolong menglapkan si Wan yang kebasahan itu. “Kenapa awak nampak gelisah aje?”
“Saya takut sakit awak tu…” Kata Siti yang bimbangkan tentang sakit asma si Wan itu.
“Alah awak tak perlu risaukan… saya cuma alah dengan air hujan jer.. bukannya air laut.” Kata Wan memberikan penjelasan.

“Habis... mengapa awak terbatuk-batuk ni?”
“Saya tak biasa tertelan air laut… masin betullah.” Kata Wan itu membuatkan Siti kelegaan. Dan entah kenapa Siti meletakkan kepalanya bersandar di dada si Wan. Dan si Wan hanya membiarkan… seperti satu pasangan yang berkasih.

Malamnya, satu pesta keraian kampung diadakan di perkarangan rumah Siti itu. Kejadian lemas tadi tidak langsung melunturkan semangat penduduk kampung Siti untuk menghadiri majlis keraian tidak kira dari budak-budak sehinggalah orang-orang tua kampung. Seperti kata Siti dahulu di majlis tari di rumah Mr.Albert dulu. Kumpulan muzik dan tarian dari Perkampungan Portugis mengadakan persembahan kebudayan mereka. Suasana meriah dengan orang ramai. Wan ada bersama Siti, dia berpakaian biasa iaitu jeans dan jaketnya itu. “Betul kata awak dulu… susanana begitu meriah sekali.”
“Inilah keistimewaan tempat kami.” Sambil mereka berdua menyaksikan bersama persembahan tarian portugis itu.

Kemudian anak muda turut menyertai menarikan sama tarian portugis itu menambahkan meriah. Siti mengajak si Wan menari sama, “Jum… kita menari?”
“Saya tak pandailah!”
“Awak boleh ikut saya… jum saya tunjukkan.” Maka Wan ikutlah sama menari dengan Siti. Mereka menari bersama-sama yang lain mengikut rentak tari penari portugis itu.

Masa berlalu, kini majlis menikmati persembahan kumpulan anak tempatan iaitu persembahan berdondang-sayang. Penduduk masih setia menikmati persembahan. Manakala Siti dan Wan sudah berada jauh dari situ namun masih boleh perhatikan dari jauh. Mereka berada di tepian pantai dekat unggun api yang budak-budak pasangkan. Mereka duduk atas batang kelapa tebang bersama memerhatikan nyalaan api marak itu. Manakala budak-budak itu juga berkejaran dan mengelilingi mereka.

Kemudian Wan merenung melihat Siti agak lama juga. Siti baru tersedar akan orang disebelahnya memerhatikannya. “Eh… kenapa awak ni?” Kata malu Siti.
“Awak sungguh cantik sekali…” Puji Wan.
“Awak pun… kacak lawa apa…” Balas Siti dengan senyum.

“Kalaulah Wan bertemu dengan Siti terdahulu daripada abang Han….”
“Eh… sebenarnya salah tu… Siti yang patut cakap… jikalah Siti berjumpa Wan terdahulu daripada….”
“Saya cintakan awak!” Itulah kata Wan meluahkan isi hatinya yang sebenar yang tidak boleh dibendung-bendung lagi.

Siti tergamam terkejut dan dia hanya tahu bersandar di bahu Wan dan menyebut… “Saya juga menyintai awak…” Itulah kata- kata Siti. Wan kemudian memeluk si gadis itu dengan sebelah tangan. Kini perasaan cinta di antara mereka sudah tidak dapat dibendungkan lagi. Pasangan yang berkasih itu tidak sedikitpun terganggu dengan anak-anak kecil berkejaran mengelilingi mereka. Terdapat banyak lagi unggun api yang terbakar berhampiran tempat itu. Sementara itu, orang ramai sedang berhibur dengan dondang sayang.

Esoknya, dengan meminjam motor berkuasa besar si Ahmad Farouk- abang kedua Siti. Kedua teruna-dara itu memulakan ekspedisi berjalan-jalan di sekitar negeri Melaka. Si Wan agak penakut hendak berdepan dengan abang Siti itu yang seperti kaki pukul kat kelab malam – garang dan berbadan besar. Pasangan itu pergi melawat ke Kota Melaka dan Muzium Maritim.

Waktu tengaharinya, mereka pergi makan di medan selera Perkampungan Portugis. Mereka memilih satu gerai yang lengang. Bagaikan seperti sepasang artis bercinta dengan motor besar bagaikan Erra dan Awie dalam Filem Sembilu I dan II. Mereka begitu romantik kerana pertama kali tercetus perasaan cinta dan kasih. Lagak kedua teruna-dara diperhatikan oleh 3 dara pinggitan di sebuah gerai berhampiran iaitu Sheeda, Fikin dan Ramlah.

“Eh tengok tu... macam kenal jer aku dengan budak perempuan tu.” Unjuk Sheeda dengan yakin.
“Ooii.. kau ingat siapa?” Kata Fikin kepada rakannya.

“Tak salah lagi... Siti Nurhaliza lah.” Kata Sheeda sebaik sahaja Siti Nur Ain membuka kaca mata hitamnya.
“Oooiii bukankah si Siti tu bercinta dengan kerabat diraja... siapalah yang berani nak bawak dia ke sana ke sini...” Kata Fikin.
“Kau percaya ke cerita-cerita tu... manalah tahu lelaki tu pakwe sebenar dia...”

Manakala pasangan itu makan bersama dengan mesra. Si Wan pula membuka cermin matanya. Sheeda terperanjat besar....

“Eh.... aku tahulah lelaki tu.... sekali tengok macam penyanyi kontrak yang baru kumpulan rock May... alah...yang nyanyi lagu Jemu tu... si Oney.”
“Kau ni Sheeda, senang-senang jer buat andaian... manalah tahu kalau klon-klon jer... bukan yang original..” Fikin berhujah.

“Ah... aku tak kira... aku nak pergi sana juga... aku nak pergi mintak autograf mereka sebab aku minat betul dengan lagu Jemu dan Aku Cinta Padamu.”
“Ehh... kau ni Sheeda... tahu malulah sikit... kalau mereka orang yang original... tentulah mereka makan di sini untuk privasi...” Halang si Fikin.

“Betul juga kata kau Fikin... bagaimana pendapat kau, Ramlah?” Tanya Sheeda kepada rakan mereka yang keasyikkan makan.
“Alah... malas aku nak dengar gosip-gosip kau orang berdua... aku ke sini nak makan jer.” Kata ringkas Ramlah menyindir Sheeda dan Fikin.

Di waktu petangnya, masih di pantai berhampiran di kampung Siti itu. Mereka bersama berdua di kawasan berbatu sambil memerhatikan ombak memukul pantai. Bagaikan seperti pukulan ombak, cinta mereka tiada kesudahan. Tetapi kemudian abang Siti si Farouk muncul untuk bercakap sesuatu dengan Wan sahaja atau dikatakan ‘Straight talk, man to man’. Maka terpaksalah Siti meninggalkan buah-hatinya itu dengan abangnya yang berbadan besar itu.

Siti pergi berjalan-jalan di tepian pantai sambil melamun, sekali-sekali dari kejauhan Siti nampak si Wan kena lecture oleh abangnya. Siti teringatkan dulu masa sekolah, abangnya Farouk memang jaga Siti sepenuhnya. Semua teman lelaki Siti kena berdepan dulu dengan abangnya, silap haribulan lebam biji mata kalau Siti diapa-apakan.

Siti melamun lagi... dan kemudian si Wan pergi menghampiri, “Siti... melamun nampak?”
“Tak adalah.... tapi bagaimana dengan Wan?.... abang Farouk cakap apa?”

“Biasa jer...” Kata si Wan cuba mengelak disoal-selidik.
“Biasa macam mana... ada tak abang Farouk cakap warning apa-apa pasal Siti?”
“Abang awak cakap... kalau saya buatkan awak menangis bersedih, tunggu masa sajalah saya kena belasah...” Kata kesian si Wan.

“Memang abang Siti selalu macam tu... dulu dia tu kaki pukul kat sekolah, tau.” Kata Siti mengesahkan perangai buruk abangnya itu.

“Ooppss... saya tak jadilah nak bercinta dengan awak.” Kata usik si Wan. Mereka sama-sama tersenyum. Kemudian di hari lewat senja, mereka berdua menyaksikan matahari terbenam di ufuk barat.

end hanwan 10

Han&Wan11

Hari-hari berlalu, Wan tidak bercerita sedikit pun pasal kunjungan tempoh hari ke rumah keluarga Siti itu. Manakala Siti tidak menunjukkan apa-apa respon terhadap peristiwa tempoh hari dimana Han tidak menyertai kunjungan ke Melaka. Itulah yang menghairankan si Han, dia tahu sesuatu yang besar telah berlaku. Irwan dan Siti berasa bersalah terhadap apa yang telah berlaku sebelum ini. Mereka tidak berhubungan... mereka tidak sanggup untuk menghadapi kekecewaan lagi... biarlah terus mengharap dengan perasaan cinta yang begitu singkat terjalin itu.

Di rumahnya, Wan cuma diam. Dia cuba menyiapkan satu lakaran kartun yang mengisahkan kisah benar yang pernah dialaminya sendiri dengan Siti iaitu insiden button-fly Superman terbuka. Wan berada di meja ruang tamu sambil melakar itu. Manakala di hadapannya juga ada abangnya sedang sibuk buat kerja dengan komputer notebooknya.

Kemudian telefon rumahnya berdering. Wan pergi jawabkan, “Hello... aha...eh Pak Long.....” Lama juga Wan mendengar cakap Pak Longnya. “Kejap ya...” Wan terdiam sekejap...
“Abang... Pak Long telefon, dia nak cakap dengan abang!” Umum si Wan dengan kehairanan.
“Yalah...kejap.” Sambil si Han berhenti buat kerja dan pergi ke tempat telefon. Kemudian lama juga abangnya bercakap.

Wan hairan betul dengan kejadian itu kerana abangnya nampak gembira semacam dan hanya menjawab ya..ya... sahaja bila bercakap dengan Pak Long itu. Entah apalah Pak Long memberitahu. Selesai menelefon, abangnya melonjak gembira, “Yess!!!” Kata gembira abangnya.

“Abang, kenapa ni gembira sangat?”
“Kau tahu... abang telah berjaya mendapatkan kembali tanah arwah ayah dan Istana Impian tu.” Kata umum si Han.
“Apa?.... Bagaimana?”
“Kamu ingat tak surat dari mahkamah tahun lepas?”
“Iya...”
“Kamu tahu Wan... abang telah berjaya menebus semula tanah yang ditarik oleh pihak bank selepas perbicaraan mahkamah... abang cuma perlu membayar harga semasa tanah itu.” Beritahu si Han mengejutkan si Wan, nampaknya azam abangnya yang dulu tertunai jua.
“Tahniah...abang Han.”
“Dan lagi... Pak Long pesan, Mak Ngah kirim salam sayang pada kamu.” Beritahu si Han. Si Wan hanya memandang wajah gembira abangnya dengan penuh misteri.

Irwan kini berada di kampusnya. Walaupun aktivitinya sentiasa penuh dengan aktiviti kelas, latihan ragbi, melukis kartun dan bersama kawan-kawan rapat tetapi hatinya masih kekosongan yang hanya boleh diisi oleh kehadiran Siti Nur Ain Ariff itu. Cuma keratan gambar instant kenangan bersama baby kecik dan Siti dapat mengubat kerinduan dihati. Suatu hari minggu si Wan cuba mengelak untuk balik rumah.

Maka itu dia menelefon abang Han dia hanya untuk bertanya khabar. “Hello, abang... Esok Wan tak jadilah balik rumahlah.”
“Kenapa macam tu?”
“Wan sibuk dengan kawan-kawanlah pergi ronda-ronda KL...” Alasan si Wan.

“Eh.. macam tu, bawaklah kawan-kawan kamu jumpa dengan abang. Abang Han belanja semua makan... boleh juga abang nak kenal dengan mereka.”
“Wan malulah...”
“Wehh... apasal pulak?”
“Mmmmereka... tak kenal abang ni Han Akmal yang terkenal tu?”
“Benda tu pun nak malu?” Hairan si Han
“Tengoklah... Wan tak janji.” Wan tidak memberi kepastian.

Keesokkan harinya, si Han membawakan Siti ke satu shopping kompleks terkemuka setelah habis waktu kerja setengah hari. Siti cuma ikutkan tanpa banyak soal. Rupa-rupanya Han membawa Siti ke sebuah kedai barangan kemas terkenal. Di kedai itu Han menyuruh Siti memilih gelang tangan emas yang paling cantik. Sambil memilih itu, si Siti mencuba memakai bracelet yang paling menarik hatinya. Siti masih tidak tahu apa tujuan si Han yang sebenarnya mengenai bracelet itu.

Dan diwaktu itulah, si Wan dan rakan-rakannya sedang melalui tempat yang sama. Mula-mula si Hisyam perasan akan Siti yang ada dalam kedai itu. Wan tidak percaya melihat abangnya sedang ‘membelikan’ bracelet untuk Siti dan Siti sedang memakai. Wan pergi menghampiri… rakan-rakan lain terkejut bila ternampak seseorang yang mempunyai iras wajah seperti kawan rapat mereka itu… mereka teringatkan penjelasan Wan sebelum itu yang Siti tu sebenarnya awek abangnya. Wan menyapa, “Hai abang Han…” Dan dia hanya pandang ke arah abangnya aje.

Siti yang sedang memakai bracelet itu tercengang tanpa dapat berbuat apa-apa. Siti menghadapi situasi amat rumit. Abang Han si Wan buat macam biasa aje tanpa mengetahui apa sebenarnya yang telah terjadi di Melaka sebelum ini. “Eh adik abang… wauu!! Ooo… inilah kawan-kawan kamu ya?” Sambil Han berjabat tangan setiap dari mereka.

Masa berlalu, kini mereka semua sedang menikmati makan tengahari di Restoran Seri Melayu di kompleks itu seperti mana yang pernah si Han janjikan. Mereka telah selesai makan. Si Wan buat-buat cool aje manakala Siti terdiam seribu bahasa kegelisahan dengan bracelet yang masih dipakai di tangannya. Kawan si Wan berbual mesra dengan si Han. Kemudian tiba-tiba si Wan bangun dan berkata, “Kawan-kawan, abang Han… saya ada hal nak berbincang sekejap dengan Cik Siti kita ni.” Mereka yang lain terdiam dan Siti agak terperanjat.

Siti pun berdiri dan mereka berdua pergi ke suatu tempat yang lebih jauh dari pandangan Han dan akan-rakan si Wan berada. Sampailah di satu tempat rekreasi dalam kompleks membeli-belah itu- sebuah air pancuran buatan. Mereka berdua cuma berdiri bertentang di antara mereka tanpa sebarang kata, diam membisu pada mulanya. Si Wan merasakan dirinya perlu mengambil langkah pertama berbuat sesuatu sebelum apa-apa berlaku kerana dia pernah mengalami dengan Salina terdahulu.

Tapi si Wan masih diam dan Siti pula kesedihan menitiskan airmata bercucuran. “Wan… dengarlah penjelasan dari pihak Siti dahulu…”
“Tak payah… Siti tak perlu cakap dan kita berdua tahu yang kita telah buat kesilapan besar melayan perasaan tempoh hari… Lupakan saja apa yang pernah ku ucapkan padamu… Aku tidak pernah menyintaimu…”
“Tapi Wan….”

“Hari tu… bisikan cinta itu hanyalah luahan gelora nafsu yang palsu… tidak lebih daripada itu… aku cuma seorang lelaki yang lemah.” Kata-kata si Wan seumpama seorang pemuisi yang mengarang rangkap baris puisi yang pedih kecewa cinta.
“Siti menyintaimu, Kamal Irwan Akmal.” Kata terus terang si Siti. Namun dipandang sepi oleh si Wan tapi menghampiri Siti dan berkata, “Lupakan saja, Siti. Walau apa yang telah berlaku.. aku tetap akan pergi… pergi jauh dari hidupmu.” Dan kemudian si Wan pergi membisik di telinga Siti…

“Aku tidak boleh bersama denganmu Siti Nur Ain… kerana kau adalah milik abang kandungku sendiri.” Itulah perkataan yang diucapkan oleh si Wan kemudian di berlalu pergi.

[ Seiringan dengan lagu Aku Cinta Padamu 1997… lirik : Kau terpaksa pergi…bisikan azimat berduri…]

Siti kini ditinggalkan dan dia hanya tahu menangis dan menangis dan mengeluh perlahan, “Wan… bracelet ini bukan kepunyaan Siti… mengapa kau merajuk pergi?” Siti kesedihan dengan menyapu air mata bercucuran mengalir dengan saputangannya. Siti berasa begitu sedih dan hampa kerana hatinya benar-benar terjatuh hati dengan si Wan. Siti tidak dapat berbuat apa-apa kerana kehadiran dirinya pasti membawa dilema di antara dua saudara itu. Siti membuat keputusan untuk pergi jauh dari kedua-duanya sekali.

Masa berlalu, si Han menghantarkan Siti pulang, masih dengan vitaranya. Siti berada di sebelah sudah tidak memakai bracelet lagi di tangannya. Siti hanya diam dan si Han tidak berani hendak mengungkit apa-apa hal berbangkit di antara si Wan dan Siti. Bila sampai di rumahnya, Siti hanya tahu menangis di dalam kamarnya sambil merenung gambar foto kenangan dengan Wan dan baby kecik dahulu di Sogo.

Manakala si Wan berada di rumah bujangnya, duduk hampa di kerusi sofa dalam kesedihan. Kemudian dia teringatkan akan sesuatu. Dia menjenguk di bawah sofa dimana dia sebelum ini menyembunyikan gambar potret Siti yang pernah dilakarnya. Kemudian dia masuk biliknya dan mengambilkan gambar-gambar kartun yang melibatkan watak Siti. Lalu dia pergi membakarnya di sinki dapur.

Kertas-kertas itu terus terbakar bersama hatinya yang hancur luluh dengan apa yang telah berlaku hari ini. Wan hanya perhatikan ianya terbakar hingga menjadi debu…..


Masa berlalu, di pagi hari Isnin itu, Siti sudah berada di dalam bilik pejabat si Han. Dia duduk sedih dengan sampul surat misteri di depan di atas meja. Si Han terdiam sahaja agak lama kerana dia tidak boleh berbuat apa-apa dengan keputusan yang telah dibuat oleh Siti. Han memecah kesunyian, “Saya minta awak banyak-banyak bersabar, Siti.” Kata Han cuba memujuk.
“Maafkan saya Encik Izhan… saya tidak boleh berada di sini lagi.”
“Tetapi awak tidak perlu untuk meletak jawatan… Siti mempunyai potensi yang cerah di sini…”
“Tapi kehadiran saya cuma memusnahkan kehidupan orang lain. Siti tidak mahu menjadi penghalang hubungan abang Han dengan Irwan.”

Itulah kata-kata Siti pertama kalinya menyebut perkataan ‘abang’ merujuk kepada si Han. Dan akhirnya si Han buat keputusan untuk berterus terang tentang perkara yang sebenarnya. Siti masih duduk tunduk sedih. Manakala si Han teringatkan akan sesuatu… kemudian dia membongkok di mejanya mengambilkan sesuatu dari laci mejanya. Rupa-rupanya dia membawa keluar satu potret wajah dan kemudian si Han memberikan kepada Siti untuk menatapi. “Ini sesuatu yang tidak pernah Han beritahu kamu sebelum ini.”

Siti mendongak dan mengambil bingkai itu dan menatapi satu wajah potret dirinya tetapi lakaran bahagian hidung masih tidak sempurna. “Siti percaya tak, lukisan wajah dilukis oleh si Wan… masa Siti belum pun lagi bekerja di Multi-Raya ni…”
Kata umum si Han memeranjatkan Siti. Maka terngiang-ngiang di ingatan Siti yang dia pernah mendengar si Wan menyebut pasal bertemu sebelum ini. Siti cuba mengamati lukisan potret itu, melihatkan dari fesyen rambut sebelum itu yang panjang. Barulah Siti teringat masa dia mula datang KL mencari kerja, ketika dia menaiki bas dan pernah memandang ke arah seorang jejaka yang menaiki motor besar di satu persimpangan. Dimana hatinya pernah berdetak… kalaulah dia jadi pakwenya, alangkah indahnya!

Terharu hati Siti apabila melihatkan lukisan potretnya yang dilukis Wan itu dengan lakaran perkataan… ‘Kaukekasihku…’ tertera di situ dengan dengan sain nama Wan dan tarikhnya yang memang sebelum Siti menjejak kaki di syarikat itu lagi.
“Siti tidak mengerti semua ini…” Kata Siti kesebakan.
“Sebenar-benarnya… abanglah yang patut dipersalahkan… Abang Han tak patut menemukan kamu berdua dalam keadaan tergantung begitu… kerana Han tidak mahu memaksa-maksa kau orang berdua berkenalan…”
“Saya masih tidak faham….” Hairan Siti.
“Hidup itu suatu misteri… Siti. Sesuatu kejadian yang berlaku mempunyai sebab-musababnya sendiri….” Kata si Han penuh misteri.


Masa telah berlalu, maka Hari Keluarga Syarikat Multi-Raya pun berlangsunglah dengan penuh meriah di sekitar Pantai Morib seperti mana yang dicetuskan oleh buah fikiran si Wan hampir setahun yang lalu. Aktiviti dwi-tahunan itu berlangsung di sebuah guest-house di tepian pantai itu dengan ramai orang datang berkunjung. Sambutannya amat meriah kerana aktiviti itu digabungkan dengan majlis amal, ehsan daripada Dato’Basir yang telah bermurah hati menderma untuk golongan tidak bernasib baik. Banyak khemah kanopi putih didirikan untuk memuatkan tetamu yang datang. Terdapat berderet-deret bas yang datang membawakan tetamu daripada rumah anak-anak yatim, kanak-kanak cacat dan orang tua. Acara sukaneka pekerja syarikat yang bergabung dengan tetamu khas berlangsung dengan meriah. Terdapat ramai orang luar yang datang termasuklah kawan-kawan sekolah si Wan dan kawan-kawan sekolejnya termasuklah Ras dan gengnya.

Kejauhan dari fiesta itu, kelihatan si Wan duduk seorang diri termenung panjang di kawasan berbatu di tepian pantai. Kemudian tiba-tiba namanya dipanggil. “Wan… Wan!” Rupa-rupanya akak Fikanya.

Wan masih duduk termenung... dia seperti biasa memakai pakaian biasanya iaitu jeans dan baju jaket kulitnya. Namun wajahnya berkumis dan berjambang mungkin tension selepas krisis dengan Siti tempohari. Si Fika menghampiri dan mencium pipi si Wan dan hanya dibiarkan aje oleh si Wan. Nampaknya si Fika telah pulih sepenuhnya dan ceria kembali tidak seperti si Wan.

“Wan sayang... kenapa ni... bergembiralah... bukankah ini yang adik Wan mahukan dahulu. Kak Fika ucapkan terimakasih di atas buah fikiran adik sayang akak yang brilliant ni.” Puji kata si Fika.
“Alah biasa jer....” Merendah diri si Wan.
“Nampaknya Dato’ Basir kita telah setuju acara Hari Keluarga ini patut dijadikan acara tahunan dan dibuat kat sini sahaja. Sayang... gembiralah...” Kata Syafika sambil mencubit sayang pipi si Wan dan menampakkan di tangannya satu bracelet emas yang pernah ditengok si Wan sebelum ini.

Wan melihat bracelet di tangan Fika tidak berkelip matanya. Wan berasa sesuatu yang aneh kerana bracelet itulah yang dipakai oleh Siti tempohari. Syafika terperasan hairan dengan lagak si Wan. “Sayang... kenapa kamu tengok semacam jer gelang emas ni yang abang kamu hadiahkan tadi?”
“Kamu tahu Wan... abang Han kamu tu jahat betul... sampai hati dia sakitkan hati akak ni... buatkan akak rasa cemburu.”

“Saya tak faham kak Fika?” Tanya si Wan begitu suspense.
“Abang kamu telah mempermainkan perasaan akak selama ni... gara-gara tak puas hati akak berdegil dengan keputusan akak dalam banyak hal... hal kerja... hal Projek Hari Keluarga ni juga. Dan last sekali dia beritahu akak yang dia berlakon jer suka pada Siti kamu tu.” Kata Fika cukup menghairankan si Wan.

“Apa akak kata? Siti saya?!!” Terkejut besar si Wan.
“Iyalah tu, tapi ke mana ya awek kamu pergi, sebab dah sebulan akak tidak nampak dia di syarikat....” Beritahu Fika membuatkan Wan gelora di jiwa.
“Siti dah berhenti kerja, kak?” Tanya Wan lalu dia pergi dari situ, si Wan lantas pergi mencari abangnya untuk mendapat penjelasan. Ini membuatkan Fika merungut, “Kenapa pulak si Wan ni?”

Gerombolan orang di feista agak ramai menyukarkan Wan untuk mencari abangnya. Tanpa disangka Wan terjumpa pula dengan dua sepupu tua yang telah di tahun dua universiti iaitu Kak Miza, anak Mak Ngah dan abang Raziz, anak Pak Long. Mereka juga sama mencari si Han berada. “Wan....Wan!” Jerit Kak Miza memanggil si Wan.

“Eh... Kak Miza dan abang Raziz!” Wan kehairanan tertanya mengapa dua sepupunya datang di feista itu.
“Wan, ayah dan mak abang kirim salam kat kamu...” Beritahu Raziz.
“Emak dan ayah Kak Miza pun begitu juga...” Kata Miza.
“OOoo... waalaikumussalam...” Jawab si Wan.
“Mana abang kamu?” Tanya kedua sepupunya.
“Entah.....” Itulah jawapan si Wan.

Dari kejauhan si Han menghampiri dan menyahut, “Hey kau orang, Han di sini!” Han sampai...
“Kau orang berdua macam mana sekarang?” Tanya si Han.

“Kami okay jer abang Han... kami nak ucap terima kasih kerana abang Han bagi pinjam duit untuk tahun pertama kami, kami ingat nak bayar balik bantuan abang Han itu... sebab kami dah dapat bantuan loan...” Beritahu Raziz.
“Alah.. kamu semua tak payah bayar balik... kita kan satu keluarga...” Ayat terakhir si Han itu memeranjatkan si Wan dan Han tahu apa yang diperanjatkan oleh Wan.
“Dan satu lagi pesan ayah, kalau abang Han dengan Wan ada masa tu... pulang, pulanglah ke kampung. Rumah lama itu ayah dah kemaskan dan dibaik-pulih.” Ujar si Raziz.

“Cantik bagai sebuah istana tau! Emak telah menanam semula dengan pelbagai pokok bunga di lamannya. Han dengan Wan pasti terkejut lihat nanti.” Kata si Miza menambah.
“Tengoklah bila diizinkan tuhan.. ada kelapangan nanti abang pulang dengan Wan... kau orang berdua pergilah berhibur...” Suruh si Han. Kedua sepupu mereka pun berlalu menyaksikan konsert nyanyian pekerja Syarikat Multi-Raya.

Wan berdepan dengan abangnya tanpa sebarang gangguan, dia hanya memandang abangnya sahaja. Lama juga begitu dan kemudian si Wan menghampiri abangnya dan si Han memeluknya dengan erat. “Wan salah anggap kepada abang selama ini...” Si Wan menitis air mata lelakinya kerana mengenangkan sikapnya kepada abangnya sebelum ini.

Izhan melepaskan pelukan dan mereka bersama duduk di satu meja berkerusi kerana ada perkara lain untuk dibincangkan. Si Han mula memberitahu apa yang sebenarnya berlaku sebelum ini kepada adik tunggal kesayangan itu. Serentak di waktu itu juga persembahan pentas bertukar peserta. “Abang pun silap juga kerana banyak merahsiakan banyak perkara daripada kamu... tetapi semua untuk menunaikan semua janji yang pernah abang katakan dulu... kerana itulah sikap abang banyak melukakan hati kamu.”

“Wan tidak pernah sangka abang begitu berpegang dengan apa yang abang sebut masa Wan masih kecil dahulu, abang memangnya hebat!” Puji si Wan.
“Abang Han kan hero kamu... tapi jangan lupa pula, kamu juga seorang hero... dan seorang hero memerlukan kehadiran heroinenya.”

Kemudian datang si Fika duduk sama di meja itu dengan membawa sebuah kotak hadiah berbalut cantik, si Wan hairan- “Apa dia kak?” Manakala Fika dan Han tersenyum-senyum aje.
Bila Wan buka kotak hadiah itu, ternyatalah ianya adalah potret misteri yang pernah dia lakarkan dahulu di dalam sebuah bingkai yang eksklusif.

Wan hanya berasa sebak kerana kehilangan seseorang yang pernah dikenali di waktu dulu. Wan hanya merenung potret misteri itu seraya pengacara majlis mengumumkan peserta seterusnya akan mendendangkan lagu bertajuk ‘Aku Cinta Padamu’. Semua hadirin berdebar-debar untuk mendengar lagu paling popular di tahun 1997 itu. Wan seakan kenal sangat siapakah yang sedang mendengdangkan lagu itu. Bila habis lagu itu, si Wan tanpa segan silu lagi naik ke atas pentas, dimana si gadis itu sudah nampak dari jauh si Wan bersama si Han.

Maka si hero lelaki memeluk heroinenya dengan gelora asmara cinta abadi, “Ku juga tidak akan jemu untuk menyintaimu sepanjang hidupku....” Bisikan kata si Wan. Dengan potret itu masih di tangan si Wan, Siti pun mengungkit...
“Ehh... awak, kenapa gambar saya... hidung tak sempurna lagi?”
“Alah... itu masalah teknikal sahaja... awak marah?” Wan dengan senyum charmingnya.
“Tak, saya tak marah...” Wajah Siti begitu dilamun cinta.

Pasangan berkasih itu yang di atas pentas diberikan tepukan gemuruh oleh para penonton kerana mereka menyangka ianya hanyalah gimik bagi persembahan nyanyian itu.

Sebagai pengakhiran, di rumah lama Istana Impian yang telah dibaik-pulih. Majlis perkahwinan dan persandingan kedua mempelai pun berlangsung. Manakala halamannya yang luas penuh dengan khemah kanopi dengan kunjungan hadirin berduyun-duyun. Istana Impian begitu megah dengan dicatkan putih manakala berbumbung biru baru. Kesemua rakan-rakan Wan dan Siti masa sekolah dan universiti hadir. Turut sama Salina dan Erni Imran sudah mempunyai anak kecil dan tidak ketinggalan Ras dan gengnya.

Kemudian majlis persandingan itu menjadi kecoh dan heboh dengan budak-budak kecil termasuk si Ras dan gengnya berlarian tak tentu arah dengan menjerit-jerit ketakutan. Kemudian Mak Ngah datang masuk ke majlis untuk memberitahu dua pasangan pengantin. Tetapi Han bertanya dulu kepada Mak Ngahnya, “Kenapa Mak Ngah, huru-hara macam negeri dilanda garuda jer?”
“Kamu semua tahu tak... yang kat luar sana, beruk Tok Mail tengah mengamuk kejar budak-budak!” Beritahu Mak Ngah bagai nak semput.
Suasana di luar masih kecoh, mulanya si Ras buat lari juga... tapi akhirnya dia menyergah si beruk itu. Sampaikan beruk itu jadi penakut dan tidak menyerang lagi. Maka si Ras menjadi hero budak-budak kecik dalam insiden itu. Manakala dua pasangan pengantin itu ketawa melihatkan keadaan itu.

Suara latar Izhan : Aku tidak pernah menyangka hidup kami akan menjumpai kebahagian dan kejayaan akhirnya. Walaupun cinta dan pengorbananku tidak sehebat ibu dan ayah. Namun sekurang-kurangnya aku tetap menjadi wira di mata adik tunggal aku itu...

Tamat...

Senarai Cadangan Kasting Projek Korban Cinta

Original kasting untuk tempoh 1998-2003

Watak;
Kamal Izhan Akmal.....Hans Isaac
Kamal Irwan Akmal.....Wan Oney ex-May
Siti Nur Ain Ariff......Siti Nurhaliza
Syafika.....Haliza Misbun
Akmal Hashim.....Mustafa Kamal
Izuan Izuddin.....Lydiawati
Faezah Hashim [Mak Ngah].....Wan Maimunah
Jamal Hashim [Pak Long].....Man May
Salina.....Fauziah Latiff

Dan lain-lain adalah mengikut budibicara penerbit

Semakan semula watak 2004

Watak;
Kamal Izhan Akmal.....Hans Isaac atau Ako Mustapha
Kamal Irwan Akmal.....Ayie X-factor atau Kalam Sup ( abangnya Hans shj )
Siti Nur Ain Ariff......Fazura atau Nursyella
Syafika.....Haliza Misbun atau Safura
Akmal Hashim.....Mustafa Kamal
Izuan Izuddin.....Lydiawati atau Aida Rahim
Faezah Hashim [Mak Ngah].....Wan Maimunah
Jamal Hashim [Pak Long].....Man May
Salina.....Fauziah Latiff
Mak Usu Siti.....Ramlah Ram
Dan lain-lain adalah mengikut budibicara penerbit

Semakan/revisyen lain watak utama mengikut perkembangan pop semasa;

2005 - 2008 - Han [ Hans Isaac , Ari Wibowo ] ,
Wan [ Izani ]
Siti [ Nora Danish ]
Syafika [ Maya Karin ]

2009 - Han [ Nicholas Saputra ]
Wan [ Riz AF7 , Gambit Abdullah ]
Siti [ Diana Danielle ]
Syafika [ Fazura ]

2010 - Han [ Sein Ruffedge , Dr. Fazley , Ako Mustapha ]
Wan [ Shahir AF8 ]
Siti [ Diana Danielle ]
Syafika [ Nora Danish ]

Pemilihan watak utama adik-beradik memerlukan keirasan wajah dengan fizikal si Han adalah lebih tinggi sedikit dari adiknya.

Pemilihan kasting lain sebagai Han tetapi kurang tinggi daripada adiknya memerlukan penukaran kerjaya seni bukan model, mungkin sebagai pelakon atau penyanyi terkenal. Contoh Zizan Nin dengan Gambit dan Riz juga mempunyai iras wajah yang hampir sama.

No comments:

Post a Comment